Om oss

Enköpings Stads Hembygdsförening bildades den 5 juni 1999 för att rädda Wallinska gården, den sista 1800-talsgården i centrala Enköping, från att exploateras av kommersiella intressen. Initiativtagare var Hasse Eson, Gunnar Nilsson och Anders Grape.

Wallinska gården är en gammal ”åkargård” representativ för hur en del gårdar såg ut ända in till mitten av 1900-talet.

Gården ägs av Enköpings kommun  och disponeras och sköts av hembygdsföreningen. På gården finns flera hus.

• Röda längan, som vi använder till våra möten och aktiviteter. Denna lokal kan också hyras av allmänheten. Röda längan är ett timrat affärshus från 1800-talet, tidigare beläget i centrala staden, och flyttades 1995 till Wallinska gården.
  • Stallet, en ekonomibyggnad,  som vi nu kallar vår hantverkslokal. Verksamhet planeras till hösten 2015.
  • Lilla stugan, 1884, ligger mot Kryddgårdsgatan och är pietetsfullt renoverad och tidsenligt möblerad.
  • Boningshus, 1901, där den senaste ägaren bodde.

Gården har en underbar och vacker trädgård. Trädgården sköts av föreningens medlemmar.

Vill du läsa /veta mer? Kontakta Hembygdsföreningen.