Anders Knalle

Plats: Strömma 2:5

Koordinater: N56.64288, E13.06453

Foto år 2013

Enl sidan 250 i ”Den gamla Eldsbergabygden” av Erik Charles Andersson:

Anders Knalle var, trodde man, den förste handlaren i Tönnersjö. Han hade sin lilla affär på Dalabygget, där han hyrde östra delen av stugan. Först skulle han bott i ”dalen vid källflyet”. Han körde med hästskjuts till staden efter varor. Varusortimentet var, naturligt nog, ganska blygsamt.

På äldre dag bodde Anders i något som kan betecknas stenkula eller backstuga 1) nära Backasjön. Han livnärde sig på får, som voro logerade i norra ändan av huset samt fiske i sjön. Rester av stenväggarna, som voro hopfogade med lera, finnes ännu till beskådande. Senare flyttade han till ett bättre hus beläget invid skogsbrynet till Kronoparken. Men redan ett halvår efter inflyttningen dog han.

1) Anders Knalle bebodde den sist använda bastun i Tönnersjö, den omnämnda backstugan. Efter paret Jöns och Svendborg som rest till Amerika

Eldsbergabygdens Hembygdsförening

Skapad av: (2014-06-11 20:17:26) Kontakta föreningen
Ändrad av: Eldsbergabygdens Hembygdsförening (2022-07-09 20:21:54) Kontakta föreningen