Välkommen till Drängsereds hembygdsförening !

Drängsereds hembygdsförening bildades 1952. Antalet medlemmar är drygt 150. En del av dessa är sådana, som har flyttat härifrån, men har en stark hembygdskänsla.

Mycket av verksamheten kretsar kring hembygdsgården Lugnet. Lövräfsningen på våren och slåttern veckan innan midsommar samlar ca 35 personer vid båda tillfällena. Detta är ett sätt att umgås under trivsamma former. Man arbetar och gör fint och samlas sedan till kaffe, smörgås och ”grynakaka”. Det riktigt stora evenemanget under året är midsommarfesten. Vid fint väder kan det då samlas 300-400 personer på Lugnet. Det blir trångt i stugan, när alla ska hämta kaffe.  I augusti bjuds in till våfflor och en tipspromenad. Ca 50-100 personer.

På ovanvåningen i församlingshemmet har föreningen ett museum. Även detta sköts med ideella krafter. Andra evenemang kan vara gökotta, torpvandringar och kyrkogårdsvandringar.

Föreningsnytt är en skrift där Drängsereds föreningar kan annonsera om sina evenemang. Denna skrift utkommer 3 ggr per år.