Varför ska hembygdsrörelsen uppmärksamma jubiléet?

ImageEtt av hembygdsrörelsens tre fokusområden är förenings- och demokratiutveckling, och på riksstämma i Östersund 2019 beslutades att hembygdsrörelsen ska uppmärksamma demokratijubileet. Hembygdsrörelsens styrka är att vi har kvar den lokala förankringen när annat i samhället har centraliserats. Här kan hembygdsföreningarna verkligen göra skillnad genom att lyfta fram demokratin ut ett lokalt perspektiv. När demokratin växte fram var många lokala personligheter viktiga, något som behöver synliggöras. Men allting hände inte i ett slag. Demokratin har utvecklats, och utvecklas än idag. Jubiléet är ett utmärkt tillfälle för hembygdsrörelsen att synliggöra demokratiprocessen men också den viktiga roll som föreningar har spelat, och fortfarande spelar i lokalsamhället.

Använd gärna materialet på de här sidorna för att uppmärksamma demokratins 100-årsfirande i din förening. Det mesta är gratis att ladda ner, beställa och skriva ut. Har du tips på fler idéer som borde lägga till på den här sidan? Kontakta då arbetsgruppen som har till uppdrag att stärka arbetet vid regionala förbund och föreningar under demokratijubileet: [email protected].

Jan Nordwall, generalsekreterare vid Sveriges Hembygdsförbund.

Demokratins 100-årsjubileum

Skapad av: Demokratins 100-årsjubileum (2019-11-28 10:54:46) Kontakta föreningen
Ändrad av: Demokratins 100-årsjubileum (2020-05-08 08:36:04) Kontakta föreningen