Om oss

Dalslands Gille i Göteborg är en ideell sammanslutning som vill verka för en närmare kontakt mellan dalslänningar i Göteborg med omnejd.

Gillet har med sina drygt 100 år på nacken levt ett långt och innehållsrikt liv, vilket bevisar att känslan för hembygden är en god grund att bygga på.

Gillet lever genom sina medlemmar och medlem kan du bli som på något sätt har anknytning till Dalsland. Du kanske har dina "rötter" i landskapet eller så har du ett särskilt intresse för Gillet eller Dalsland.

Medlemsavgiften är 200 kronor/person och år. Du är välkommen som medlem!

Dalslandsstugan i Slottsskogen är vår mötesplats. Här samlas vi till olika aktiviteter under året, bl.a. kultursöndagar och samkväm av olika slag.  I mars/april äger årsmötet rum.

Sommartid hålles stugan öppen för allmänheten under några söndagar med visning av stugan och kaffeservering.

Stugan uppfördes år 1827 på hemmanet Västra Högen i Steneby socken, Dalsland och köptes 1932 av Gillet. . Till Slottsskogen kom den 1936 och samma år började stugan monteras upp. Den 22 maj 1937 var stugan klar för invigning. Gillets önskan är att bevara ursprunget i vår vackra gamla stuga för kommande generationer.