Bäckefors Bruk - Kärleksstigen

Kärleksstigen. Foto: Bo Andersson

Kärleksstigen
Stigen går utefter berget ovanför ruinerna vid Bäckefors Bruk.
Lämpligt är att börja promenaden vid Bäckefors Framtids- och Hembygdsförenings hembygdsmuseum som är inredd i en byggnad från 1829 med bland annat en skolsal från samma år.
Utefter den asfalterade vägen upp till Marsjön ligger ruinerna efter Bäckefors Bruk. Under brukets storhetstid på 1800-talet fanns här smedjor, brygghus, kvarn och såg. Den enda byggnaden som fortfarande är intakt är brygghuset som byggdes för de engelska smederna som kom på 1820-talet. När man kommit upp till Marsjöns utlopp går man över dammluckorna, där börjar den i trä byggda 500 meter långa turbinen som förser kraftstationen med vatten. Fallhöjden är 22 meter. Stigen återinvigdes under senare delen av 1980-talet då ett träräcke utefter stigen hade satts upp. Utefter stigen finns det rastplats, utsiktspunkt och på ett ställe finns det namn inhuggna i berget. Ovanför stigen ligger den så kallade Skjutarkullen där man förr hade en gammal kanon, inköpt från en gammal fästning i Göteborg, som användes vid påsk för att skrämma bort påskkärringarna.
Vid kraftstationen kan man komma över älven igen och vidare till startpunkten.
Varför finns stigen? Det troliga är att den kom till under 1800-talet när befolkningen uppgick till 350 personer med anknytning till bruket och det blev lite av ett kvälls- och söndagsnöje att promenera runt bruket. En historia handlar om att en bruksdisponent tog sin sekreterare på promenad och därför fick namnet kärleksstigen.

Ankarsmedjan den första av tre ruiner.. Foto: Bo Andersson

Image
Utsikts- och viloplats vid stigen som är uppbyggd genom kallmurning.. Foto: Bo Andersson

Image