Kyrkstugan

På 1600-talet infördes kyrkogångsplikt i Sverige. Med långa avstånd till närmaste kyrka, anlades kyrkstäder runt flera kyrkor i övre Norrland. Bönder med lång väg till kyrkan hade där rätt att uppföra kyrkstuga och stall för temporära vistelser. Kyrkstäder finns bevarade i bland annat Gammelstad (världsarv), Skellefteå och Lövånger. Kyrkstaden i Burträsk var en av Norrlands största med omkring 300 kammare, när den förstördes i en anlagd brand den 3 augusti 1930. En kyrkstuga med åtta kammare, fördelade på två våningar, undkom den förödande eldsvådan. Den sista kyrkstugan är en klenod som vårdas ömt.

----------------

The church town in Burträsk was one of the biggest in Sweden with its 300 chambers. In the church cottage the peasants with long way to church could stay temporarely and fulfill their duty to visit the Sunday services. Mostly all cottages and stables were destroyed in an arson the 3rd of August 1930. Only one cottage with eight chambers in two floors escaped the big fire. The last remaining cottage from the church town is a jewel in the museum park.

Burträsk Hembygdsförening

Skapad av: Burträsk Hembygdsförening (2012-05-17 16:25:39) Kontakta föreningen