Andersvattsgården

Bagarstuga, av parstugetyp från den gamla byn Andersvattnet, uppförd 1797. I den murade bakugnen bakade kvinnorna höst och vår ojäst tunnbröd, som var stapelvara på gården, på kornmjöl, salt och vatten. Senare bakades även jästa bröd på rågsikt, såsom tjockkakun, mjukkakun och vanlig kaku (ljusugnsbröd). Bagarstugan fanns på plats vid invigningen av hembygdsområdet 1962, och har därefter använts som sommarcafé med våfflor som specialitet.

----------------

Bakehouse in double cottage style with a brick oven, from the old village Andersvattnet, originally set-up in 1797. Every autumn and spring the women baked flatbread, based on barley, salt and water. The bakehouse was moved to the park in 1962. Since then it is used as a summer café with waffles as a speciality.

Burträsk Hembygdsförening

Skapad av: Burträsk Hembygdsförening (2012-05-17 16:23:50) Kontakta föreningen