Om oss

Burträsk hembygdsförening Burträsk hembygdsförening bildades 1951 av Oscar Lindberg, Åbyn.
Föreningen visade under de första åren Rickard Tegströms film ”Bondebygd”, som beställdes av kommunen, och att medverka vid tillkomsten av J P Gipes sockenhistoria som blev färdig 1955. Vid föreningens bildande fanns redan en mangårdsbyggnad från Risåträsk, men flyttningen till området skedde först 1961, samtidigt som en plan gjordes för hela gårdsgruppen.
Föreningen arrangerar bland annat midsommarfirande, spelmansträffar samt familjedagar och under juli månad finns ett sommarcafé på området.
Området, eller enstaka byggnader går bra att hyra för privatpersoner eller företag.

In English
Burträsk hembygdsförening was founded 1951 by Oscar Lindberg, Åbyn.
During the first years Rickard Tegströms movie ”Bondebygd” was showed, which was ordered by Skellefteå municipality, also a participation and production of J P Gipes parish history was done 1955. During the establishing of the local historical society they already owned a farm house, from Risåträsk, but the moving to the area was done first in 1961, at the same time a plan was made for the entire area.
The society arranges Midsummer celebrations, fiddler mettings, family days, during July there is a Summercafe in the area.
The entire area, or single buildings can be rented for private persons and/or companies.

 C/o Mona Löfroth Björnstigen 4 93731 Burträsk
 Gammelbyns fäbodar 115 93794 Burträsk