Bureå Hembygdsförening  är en av Västerbottens läns mest aktiva hembygdsföreningar med en omfattande verksamhet som sträcker sig året runt. Basen för detta är vår vackra Hembygdsgård, strategiskt belägen i centrum av Bureå, mitt emot kyrkan. Hembygdsgården hålls uppvärmd och tillgänglig hela året och används flitigt såväl sommar som vinter !

Målsättningen att göra Hembygdsgården och Hembygdsparken till en attraktiv plats och tillgänglig för alla åldrar är på väg att förverkligas. En förfrågan från Skellefteå kommun, om att fräscha upp lekparken med ny utrustning resulterade i en fin lekpark som har blivit en populär plats för mindre barn.

Den sk. Annagården från 1832, som föreningen erhållit i gåva av Anders Kåmark i Södra Bergsbyn, är ett nytt tillskott och under hösten 2019 kommer en smedja att uppföras, där den smidesutrustning som föreningen fått i gåva mästersmeden C A Eriksson ska inrymmas. Ytterligare en byggnad, ett sk. härbre, från Långviken, kommer också att uppföras i parken.

De tre byggnaderna kommer, när de är klara, att utgöra ett fint och värdefullt tillskott till det nuvarande byggnadsbeståndet.

Bureå Hembygdsförening

Skapad av: (2015-04-15 14:24:16) Kontakta föreningen