M/S Wermeln

M/F Wermeln

Byggd 1899 på Lundby Mekaniska Verkstad i Göteborg, beställd av “Röda Bolaget” i Göteborg. Gick som bogserbåt fram till 1933 under namnet “Tor”.Såldes 1933 till Munksjö i Jönköping. Fungerade som timmerbogserare i Vättern, och även som isbrytare i Göta kanal, upplagd 1958 vid Aspa Bruk, (ångmaskin ur funktion).Såldes till Henry Johanssons Skeppsagentur, som avlägsnade ångpannan samma år.Såldes vidare till Visingsötrafiken, och blev där ombyggd till passagerarbåt, blev försedd med 100 hk. dieselmotor, samt döptes om till “Hebe II”. Insattes som färja mellan Gränna och Visingsö år 1964.

År 1979 såldes båten vidare till Vadstena. Gick där som passagerarbåt under namnet “Victoria af Vadstena” fram till år 1982, då fartyget såldes igen, denna gång till Gryt (i närheten av Valdemarsvik) på ostkusten, fick där namnet “Victoria af Gryt”.

Till salu igen år 1984! Köptes då av Brunskogs Hembygdsförening och hämtades i maj 1985. Färdades genom Göta Kanal - Vänern till Borgvik, med två mobilkranar lyftes båten upp på trailer, kördes 1 km. för att sänkas ner i Värmelns vatten.
I Brunskog döptes båten återigen om, nu till “Wermeln af Edane”.

Brunskogs hembygdsförening

Skapad av: Brunskogs hembygdsförening (2014-06-21 22:47:21) Kontakta föreningen