Välkommen till Bredestad hembygdsförenings hemsida.

Image

Bredestads hembygdsförening bildades 1990 0ch har sin verksamhet i den av Svenska kyrkan ägda Sockenstugan. Där finns en större samt en mindre samlingssal, kök, toalett och kapprum på nedre våningen.

Under 2014–21015 gjordes en omfattande renovering av stora nedre salen samt kapprum. Ny panel sattes upp i tak och på väggar, fönstren renoverades, golven slipades, nya elelement installerades, nya armaturer och nya gardiner. Det innebär att Sockenstugan blir mera attraktiv för bygdens folk att hyra för olika sammankomster. På den övre våningen finns ett skolmuseum, kapprum samt en större samlingssal.

Föreningen äger Hultastugan i Kyrkparken, ser till att vägen till Fallosstenen, som står en kilometer nordväst om kyrkan, är framkomlig sommartid. I detta område finns ett unikt tegelbruk med ugn och torklada. Detta var Bredestads sockens allra första industri med rötter i 1700-talet. Torkladan och ugnen är tillgänglig för allmänheten.