Bygdeband finns nu via Bredaryds hembygdsförenings hemsida.

Ni hittar till Bygdebands nya plattform längst upp till höger på hemsidan, se "utforska platsen".

Bygdeband är Sveriges enda rikstäckande webbplats för lokalhistoria. Bakom materialet står ca 620 hembygdsföreningar och deras engagerade medlemmar.

Följ länken så kommer ni till Bygdeband och Bredaryds församling:

Bygdeband - Bredaryd

Föreningen har börjat att använda sig av bygdeband. Vi kommer att försöka kartlägga livsöden, berätta om personer och platser här i Bygdeband! Tillsammans med foton ger vi dessa liv och ser till att de ej faller i glömska.

EFTERLYSNING

Vi söker ständigt efter mer bildmaterial. Har du gamla foton, gamla dokument eller tidningsurklipp hemma som du vill dela med dig av? Antingen om du redan har digitala kopior eller om du vill att vi ordnar detta, så är vi mycket intresserade. Känner ni igen någon som är med på redan inlagda bilder, så hör gärna av er!

UPPMANING

Släng aldrig gamla foton eller dokument! Om personer och platser i fotona är okända kan de ofta identifieras med lite efterforskning. Om du själv inte är intresserad – skänk dem till hembygdsföreningen så arkiveras de för framtiden!

Vi skapar gärna ett nätverk med samarbete om du har lust att hjälpa till med att samla information/material till Bygdeband. Oavsett om ditt intresse gäller soldater, byggnader, personer, foton, domböcker…etc – eller om du är mer intresserad av att ge dig ut i skog och mark för att lokalisera rester efter gamla backstugor och torp – det vore kul med ett samarbete! Hör i så fall av dig – ju fler vi är desto roligare blir det!

Kontakta oss:

Katarina Nilsdotter på torpet Krogen, Hamra.
Flygfoto av Bredaryd
Flygfoto över Konsumbaren och Mejeriet i Bredaryd

Bredaryds Hembygdsförening

Skapad av: Bredaryds Hembygdsförening (2020-03-27 09:36:15) Kontakta föreningen