Delar av styrelsen samlad utanför museet 2017.

Vårt hembygdsmuseum är inrymt i von Fersens Kvarn, belägen i Näs knappt 2 km från Borensberg. (Skyltning från Borensberg). 1989 började hembygsföreningen samla ihop föremål till ett museum, vilket öppnade 1990. Det blev mest jordbruk-, skogsbruk- och hushållsattribut av olika slag, som väl representerar kulturlandskapet i bygden. Huvudsakligen är föremålen från 1800-1900-talet. Här finns bland annat även en fotoutställning om Borensberg och bygden runt omkring;  en samling glas från Borensbergs Glasbruk (1899-1952) och en utställning från Urmakarskolan i Borensberg.

Axel von Fersen d.ä. lät uppföra nuvarande byggnad till mjölkvarn år 1775. Här i Näs fanns tidigare ytterligare en kvarn på norra sidan av Motala ström. Näskvarnarna var de största i Borensbergs, Gullbergs och Walkebo härader. Vattenfallet och kvarnarna var i familjen von Fersens ägo från 1730-talet till 1830-talet. Axel von Fersen startade ett flertal vattendrivna verk i Motala Ström. Det största var järnbruket vid Jakobslund i grannsocknen Ljung. Han påbörjade också bygget av Ljungs slott år 1774.
Under sin aktiva tid var Axel von Fersen Hattpartiets ledare i mer än 30 år. Han verkade under flera perioder som lantmarskalk, riksdagens talman. Axel von Fersen var ledamot av Svenska Akademien

Borensbergs Hembygdsförening

Skapad av: Anders Åhammar (2020-07-08 08:29:33) Kontakta föreningen