Året är 1909 och stolta poserar de framför Bokenäs första telefonstation. Iförd hatt, i bara skjortärmarna och med tidsenlig mustasch sitter i mitten föreståndaren själv, Olof Pettersson och bredvid honom hans hustru Mathilda med lilla barnbarnet Gösta i knät. I bakgrunden kan man även se ängen, där Bokenäs skola 50 år senare skulle komma att byggas.

Från början inrymdes stationen i skolan med skollärare Sandén som föreståndare. Men, allt eftersom fler abonnenter anslöts kom den att flyttas till Olof Pettersson och hans lilla grå stuga, belägen alldeles intill kyrkogården. Här fanns stationen kvar till 1919, då familjen Pettersson lät uppföra ett större hus nedanför gamla kyrkan, och då självklart med plats för stationen. Det huset revs 1943 och sattes upp på Reorseröd, enligt dåtidens återbrukstänk.

”Hade ankommit den 19/11 1915” finns bl a att läsa bland Olof Petterssons anteckningar. Just denna anteckningen gällde telefonkatalogerna, som var tio till antalet. Nio fördelades till abonnenterna och den tionde behöll han själv.

Förteckning över telefonabonnemang i Bokenäs anno 1915:

Nr: 2 A Blomgren - Arrenderade affären på Eriksberg

2 B Eriksson - Handlanden på Eriksberg

3 A Tegelbruket - Disponenten

3 B Simonsson - Handlanden i Jordfall

3 C Eriksson O. M. - Bjällanda

4 Carlsson - Åker

5 Sandén - Skolläraren och posten på Bön

6 A Wikström - Orrevik

6 B Johansson - Gästgiveriet Orrevik

1934 flyttades växelstationen några hundra meter norrut och Signe Simonsson blev ny föreståndare. Då hade man dessutom hunnit till abonnentnummer 24 i Bokenäs. Här blev också stationen kvar och Signe skötte förmedlingen av samtal ända fram till 1958, då allt kom att automatiseras.

På bilden, fr v Karl Olsson, Mathilda Pettersson med barnbarnet Gösta, Olof själv, Mathildas systerson Johan Gustavsson och svågern Olof Larsson med hustrun Augusta på Ulvebacken.

Bokenäs Hembygdsförening

Skapad av: Gunnar Olhsson (2021-02-14 16:43:45) Kontakta föreningen