Boglösa Bronsålderslandskap

Projektet Boglösa Bronsålderslandskap
är ett samarbetsprojekt mellan Boglösa Hembygdsförening, Enköpings Naturskyddsförening, Upplandsstiftelsen och Enköpings kommun. Syftet är att visa på det unika bronsålderslandskapet med hällristningar, spåren av bebyggelse och den artrika naturen i de betade hagmarkerna. En informationsplats som berättar om områdets bronsåldershistoria och rika hällristningsförekomst har iordningsställts vid parkeringen till Hemsta naturreservat. En fyra km lång ny delsträcka av Upplandsleden, med information om olika sevärda platser, natur och kultur har gjorts iordning. Informationen ersätter delvis den tidigare hällristningsgården i Boglösa by.

Lördagen den 11 juni 2016 invigdes informationsplatsen och vandringsleden. Det var visning av informationsplatsen, mingel med förfriskningar, invigningstal, guidad vandring mellan Hemsta och Rickeby m m. Ca 175 personer gjorde ett besök under dagen.

Boglösa Hembygdsförening

Skapad av: Boglösa Hembygdsförening (2016-08-07 08:22:25) Kontakta föreningen