Välkomna till Bodums Hembygdsförening och vår hemsida.

För er besökare som inte känner till Bodums Hembygdsförening så är den en förening för f.d. Bodums Socken och Bodums Kommun i Ångermanlands nordvästra hörn med centralorten Rossön. Bodums kommun uppgick 1952 i Fjällsjö kommun och 1974 i storkommunen Strömsund i Jämtlands län. Den första träffen till att försöka bilda Bodums Hembygdsförening hölls den 1 november 1936. Det skulle dock dröja till den 23 september 1951 innan nästa protokollsanteckning meddelar att tillsammans med Bodums Turistförening bildas Bodums Hembygds- och Turistförening. De första arbetena med att ordna för hembygdsgård påbörjades den 2 juli 1953.

Nu, 72 år senare, lever Bodums Hembygdsförening kraftfullt vidare. Vi finns kvar på samma område som 1953 påbörjades till att bli Bodums Hembygdsgård. Mycket har naturligtvis hänt under dessa år. Förutom våra årligen återkommande evenemang har här också varit spelmansstämmor och bygdespel.

Under pandemitiden, 2020 och 2021, har föreningen gjort en grundlig översyn. Hembygdsområdet med alla sina byggnader har fått en ordentlig genomgång och Hembygdsgården har fått ett renoverat kök och ett handikappvänligare WC, vi har även bytt takbeklädnad på 2 byggnader.

När restriktionerna nu lättats så öppnar vi återigen för vår verksamhet och hälsar alla återigen välkomna till Bodums Hembygdsgård.

Gå gärna in under MENY och sök er fram till mera information och historik om vår förening.  VÄLKOMNA.

Åter till Huvudmenyn, tryck Här