Hantverksgruppen är i full gång från den 17/1. Välkomna alla som vill väva, sticka och sy eller bara umgås över en kopp kaffe är välkomna på måndagar kl 13 till 17.

Den 2024 03 27 (onsdag) kl 19 är det ÅRSMÖTE i Sockenstugan alla medlemmar är varmt välkomna.

Den 2:a advent 9/12 var det julmarknad. Julmarknaden var välbesökt vi uppskattade antalet besökare till ca 400. Som vanligt var det fullt tryck på grill och servering, många barn stod och väntade på att tomten skulle komma och tillslut hade han hittat parkeringsplats för sina renar och kom gående till paviljongen. Ett stort tack till alla besökare och alla som ställde upp och hjälpte till med arrangemanget.

Ljusstöpning var i Sörby den 16 november det var va 16 stöpare som stöpte många ljus o grenljus som finns att köpa och som vinster på julmarknaden.

Herrarna afton var den 17/11 kl i Sockenstugan, fullbokat som vanligt men på grund av sjukdom stod några platser tomma. Det var som vanligt en kanonkväll med god hemgjord ärtsoppa med punch och Per Henning på dragspel som hölligång publiken hela kvällen.

Nu är 2023 års äppelmustning klart det var rekord i producerad must. ca 300-350 liter must blev det och det är ca 1 ton äpplen som gick ett bättre öde till mötes än att hamna på tippen.

Till arbetspasset på Börjes den 15/10 kom ca 10 personer och det gick galant att plocka ner tältduken ställa in bord och stolar, blommor planterads om och flyttades till Sockenstugan, frysen i "Lilla Logen" bars upp till den andra frysen vid verkstaden Det fanns kaffe och korv att inmundiga efter arbetet som var klart vid 12 tiden.

5 oktober var det en uppskattad Berättarkväll i församlingshemmet, Nicke berättade om Hyttor i bygden.

Medlemsfesten den 27/8 blev som vanligt en glad tillställning det serverades nävgröt och kolbulle med stekt fläsk och lingon + Lingondricka och Vargtass och som krona på verket kaffe med gobrö.  Jan Olsson med dragspelare höll i musiken. Vi var ca 35 som hade en rolig eftermiddag på Börjes.

LOPPISRALLY lördag den 15/7 blev en besökssuccé  så det var mer en fullt upp i köket i Sockenstugan. Liekursen den 19/7 var en lyckad dag med 2 duktiga och kunniga killar från "Slåttergubben" mer info Protokoll augusti 2023.pdf

Bygdedagarna 30/6 till 2/7 är nu historia och vi hade otrolig tur med vädret och publiktillströmningen alla dagar. Se styrelseprotokollet för mer information Protokoll juli 2023.pdf

Nationaldagen den 6/6 på Börjes har nu varit och vi var över 200 personer. Det var ett tradionellt firande med finsjungande Bjurtjärnskör under ledning av Per Henning, flaggan bars in och hissades och efter nationalsången fick vi ett fint och tänkvärt tal av Urban Lavén därefter tog kören och Per vid och sjöng och spelade ett antal klassiska sommar och nationaldagslåtar. Kri Henning tog täten i en ringlande långdans som blev mycket uppskattat och lyckat inslag. Kaffe med nationaldagsbakelse + ytterligare gobröd gick åt som smör i det vackra solskenet. Intäkterna blev 4700 Skr inte illa.
Stort tack till alla som hjälpte till med arrangemanget vad skulle vi göra utan er?

Till VALBORGSFIRANDE vid Sockenstugan och Församlingshemmet i Bjurtjärn  kom ca 350 personer  där det fanns Gofika, Grillat,  Tipspromenad, Äggrace för barn och man underhölls av skönsjungande Bjurtjärnskören under ledning av Per Henning vårtalet hölls av vår kyrkoherde Susanne Skogstam. En liten vårbrasa tändes av föreningens ordförande Kjell Karlsson.

Gökottan den 18/5 kl 7.00, blev en fin morgon med en liten skara gök intresserade men den lyste med sin frånvaro men det blev en liten promenad som avslutades med medhavd fika.

Bjurtjärns Hembygdsförening

Skapad av: kerstin ståhl (2022-11-05 14:47:45) Kontakta föreningen