Under året 2023

Bärfestival

Förra årets bärfestival gav mersmak och även detta år blir det denna kulinariska dag. Lördag 9 september är alla välkomna till hembygdsgården, där bl a hembygdsföreningen säljer sin populära palt, samt fika.

Bärfestival 2023.pdf

Marknadsdagarna var lyckade och hembygdsgården hade många besökare både lördagen och söndagen. Vädrets makter var med oss hela helgen. Vi tackar alla trevliga besökare som fikade, åt palt, lyssnade på tal, sång och musik från scenen, och som träffade varandra, pratade och hade allmänt trevligt.

Nästa programpunkt som hembygdsföreningen deltar i, är den bärfestival som ordnas för andra året i rad. Denna gång den 9 september. Än så länge har föreningen bestämt att servera fika och palt, men det kan även dyka upp mer överraskningar under den dagen.

Styrelsen har också träffats för att planera inför nästa år och vilka aktiviteter som ska genomföras då. Mer om detta kommer att kunna läsas på denna sida.

Under hösten kommer det att ske reprationer på vissa av byggnaderna. Redan nu kan man se en ny bro och ramp på serveringsstugan. Föreningen kommer också att ha en målardag under hösten. Dit kan vem som helst anmäla sig för att hjälpa till. Datum 2/9 och/eller 16/9 kl 09.00 - 13.00 beroende på väder.

Höstdag planeras till den 28 september på hembygdsgården. Alla är välkomna. Programmet inte färdigt, men planen är nån typ av mat samt kaffe. Någon form av besökare som berättar om nåt intressant kommer också.

Marknadsdagar 2023

Marknadsdagar/Hembygdsdagar blir år 2023 den 1-2 juli. Från och med detta år kommer det att kallas Hembygdsdagar, och temat för detta år är Kultur. Planeringen pågår för fullt och resultatet kommer att visas på hemsidan när det blir klart. Dock är det redan nu klart att det blir en marknad inne på hembygdsområdet, liknande det som var förra året, men förhoppningsvis lite större.

Känner du för att hjälpa till under hembygdsdagarna så hör av dig till någon i styrelsen. Du kan hjälpa till med disk, diskplockning, bakning, sälja palt eller annat. Du kan vara med bara nån timme eller längre tid om du vill. All hjälp tas tacksamt emot.

Ur programmet:

Lördag: Kalasorkestern spelar och underhåller kl 12.00 - 15.00

Söndag: Gudstjänst kl 10.00 - 11.00, Linedanceuppvisning Vännäs  variations kl 12.00 - 13.00, Hembygdstal av Lars Holmlund kl 13.00 därefter spelar Umebygdens spelmansgille.

Välkomna till hembygdsområdet!

Städdag på hembygdsgården

Lördag den 13 maj 2023 kl 09.00 är alla som vill välkomna till hembygdsgården för att städa inför sommaren. Det finns många olika sysslor för den som vill vara med. Dessutom är det roligt att göra nåt tillsammans, Kom och var med!

Årsmöte 2023

Måndag den 22 maj 2023 kl 18.00 har hembygdsföreningen årsmöte på hembygdsgården. Alla välkomna. Det bjuds på fika.

Dagordning, verksamhetsberättelse 2022 och verksamhetsplan 2023 kan du hitta under fliken  Protokoll, verksamhetsberättelser, medlemsblad, dagordning

Gamla koppar
Creative Commons-licens