Informationsmöte angående planerat industriområde "Avfart Östanbro" anordnades den 26 aug i Kungsåra bygdegård av en aktionsgrupp under ledning av Sören Johansson som bjudit in ansvariga i kommunen till dialog med berörda ortsbor. Mötet hölls i samarbete med Kungsåra Bygdegårdsförening samt Kungsåra och Björksta Hembygdsföreningar. Ursprungligen var det tänkt att kommunens representanter personligen skulle vara på plats, men det blev digitalt möte med projektor inför 85 munskyddsförsedda närvarande i bygdegården och dessutom 40 deltagare digitalt. Efter det 1,5 timme långa mötet kunde det konstateras att åtminstone fyra av fem markägare vägrade sälja mark. Således återstår eventuellt en mindre del av det tänkta området. Det finns tid fram till den sista september att lämna synpunkter till kommunen:

www.vasteras.se/bygga-bo-och-miljo/kommunens-planarbete/pagaende-planer/tematiskt-tillagg-oversiktsplan-top73.html

Björksta Hembygdsförening

Skapad av: Göte Harrström (2021-09-05 15:27:57) Kontakta föreningen