Palmagården

Byggnaden är en s.k. högloftsstuga eller ryggåsstuga från tidigt 1700-tal. Den flyttades från Palmagården i Påarp 1938 efter att Ludvig Nobel hade förvärvat den.

Mittdelen av huset karakteriseras av en låg ryggåsstuga med uppskjutande bodbyggnader vid båda sidorna. Husets viktigaste rum var högstugan som fungerade som kök, matplats, vardagsrum och sovrum. Här fanns också den viktiga eldstaden.

I det västra huset förvarades öltunnor, köttbaljor, silltunnor och andra matprodukter och redskap knutna till hushållet. Östra huset användes som förvaring av textilier i kistor och här hade vävstolen sin plats. På ovanvåningen för östra hus finns en kyrklig avdelning med bl.a. likstänger från Västra Karup som kistan bars på.

Birgit Nilssons farmor Augusta var född och uppvuxen i Palmagården i byn Påarp.

Bjäre Härads Hembygdsförening

Skapad av: (2015-05-17 00:32:05) Kontakta föreningen
Ändrad av: Bjäre Härads Hembygdsförening (2023-08-31 15:39:08) Kontakta föreningen