Om oss

Bjäre Härads Hembygdsförening bildades 1929 under ledning av Ludvig Nobel. Han var också föreningens ordförande under de första 17 åren. Alfred Nobel, som vi alla känner till, var hans farbror. Även om Ludvig Nobel var en man med modernt tankesätt, och till stor del var den bakomliggande kraften till Båstads snabba utveckling, runt förra sekelskiftet, låg kulturarvet och naturen honom varmt om hjärtat och han var noga med att bevara sådant som ansågs ha värde för framtiden och efterkommande. Ludvig, som ville bygga golfbana i Båstad, köpte in mark för detta ändamål, bl a Boarp nr 2, Ågegården. Detta skedde också 1929. Hembygdsparken i Boarp tillkom 1954 i och med att familjen Olof Nobel donerade Ågegården med ca 4 tunnland omkringliggande mark till Bjäre Härads hembygdsförening. Olof var son till Ludvig Nobel.

Än idag förvaltas hembygdsparken av Bjäre Härads Hembygdsförening. Husen inrymmer diverse samlingar som tillkommit genom bidrag från lokala ortsbor och i Ågegården finns Kafé Sockerärtan. Hembygdsparken och kaféet är i regel öppet under sommarhalvåret men även vid särskilda evenemang och bokningar.

Är du intresserad av att besöka vår hembygdspark? Välkommen att kontakta ordförande Ingrid Thuresson via e-post: [email protected] eller tel: 070- 855 62 13.

Ni är också varmt välkomna att besöka vår andra hemsida: www.bjärehembygdspark.se.

HÄR visas en film med Ingrid Thuresson där hon berättar om Bjäre Härads Hembygdspark och vad som händer i parken.

Här nedan visas även en film över hembygdsparken under Hantverksmässan 2023.

Klicka här för att läsa om Bjäre Härads heraldiska vapen

Vi samarbetar med andra föreningar, förbund och intresseorgansationer:

Båstad turism & näringsliv   (Se årets evenemang här)

Torekov Turist & Badförening

Sveriges hembygdsförbund

Skånes hembygdsförbund

Kulturarv som besöksmål (Facebook)

 Italienska Vägen 275B, 269 94 BÅSTAD
 Italienska Vägen 275B