Hazeliusgården

Välkomna till Norra Elgered nr 6 eller Hagan som var gårdens ursprungliga namn nu kallar vi den för Hazeliusgården. Det är Bergsjö Hembygdsförening som döpt den till Hazeliusgården. Gården ingår i det som kallas Hälsingegårdar, byggnaden skall finnas på sin ursprungliga plats för att få ingå i projektet. Gården köptes av prosten i Bergsjö, Pehr Hazelius, den siste av tre prästerna Hazelius, för att bli pensionärsbostad. Tyvärr dog prosten år 1816 så det blev hans änka Dorotea och dotter Anna som 1818 flyttade in i det då nybyggda huset. Byggnaden lär vara den första som byggdes i Bergsjö socken som ”bredbyggnad” dvs. med två rum i bredd, kakelugnen, i SV kammaren, står på en fotställning av trä med svarvade ben, den tros också vara den första i Bergsjö socknen. Kakelugnen är uppförd av Carl Gustaf Silvernagel som hade verkstad i Hudiksvall. Dottern Anna gifte sig med drängen Olof Persson Lood från Ölsjön och de fick sju barn. Äldsta dottern Ingrid gifte sig med Sven Ersson Florin och de skötte gården fram till 1882 då de emigrerade till Amerika vilket innebar slutet för släkten Hazelius. Gården köptes 1896 av Stephan Hedblom som senare byggde en mangårdsbyggnad uppe vid vägen och denna byggnad kom att hyras ut. Stephan Hedblom dog 1915 och gården övertogs av sonen Lars. Under krigsåren på 1940-talet revs uthusen och såldes som ved men tack vare en dotter i familjen så revs inte huset. 1955 köpte Bergsjö Hembygdsförening byggnaden av Lars Hedblom för 3 000: -. Den var då i dåligt skick efter att sedan 1943 stått obebodd, en av tillskyndarna till köpet var Signe Widholm, en av Hembygdsföreningens, under mer än 40 år drivande krafter. Gården kom att under ett antal år rustas genom arbetsinsatser av många frivilliga främst från Älgered. Det första som åtgärdades var taket och enligt en artikel i Bergsjö-Bygden har man 1959 murat öppen spis i södra kammarn, lagt om golv och spänt väv på vägar. Älgeredsborna har bidragit bl.a. genom att skänka ett helt billass virke för försäljning till Ströms Bruk. Fönsterna är en gåva från Anna och John Jonsson i Haddungsnäs exakt lika de ursprungliga, ytterdörrarna är skänkta av Rödins i Hulte. Innertaket i salen hade rasat ned och samtidigt dragit med sig stor del av väggbeklädnaden. Bland annat en vacker handmålad bård med dalamotiv. Bården plockades ihop bit för bit och tack vare konstnär Göte Hedin från Delsbo kom bården på plats och pryder åter salen i gården Under 1963 har det arbetats med tapeter och målningar som renoverats och bättrats. I kakelugnskammaren finns en mycket vacker tapet från 1800-talets början vilken tidigare funnits i Ol-Lars äldre boningshus, Ol-Lars ägs i dag av Gunilla och Göran Krohn, tapeten skänkts till gården av makarna Jonas o Britta Walldin. Även några skänkta tavlor har restaurerats en från Bergqvists i Älgered och två från Hallbergs i Norråsen de senare med bibliskt motiv från 16-1700 –talet. Alla inventarier är skänkta. Soffan och taffeln i kammaren tror vi tillhört familjen Hazelius. Gården invigdes den 9 augusti 1964 av prosten Ivar Karlén.

Bergsjö Hembygdsförening

Skapad av: Anna Bergh (2022-06-16 10:48:30) Kontakta föreningen