Bergshammars socken och församling

Bergshammar var under åren 1862  1951 egen kommun och man sammanträdde i sockenstugan som tidigare låg bredvid kyrkan.

Kommunens starke man var under andra hälften av 1800-talet Högvälborne Riddaren och Direktören Herr R Georgii på Väderbrunn. Han var även rektor för Lantbruksskolan som fanns på gården under tiden 1855 - 1889. Utöver Georgii förekommer i Kommunalnämnden som ordförande prästerna Johan Hellberg och Alfred Bergstedt. När Bergstedt avtackas sker detta med tacksamhet och erinran om ”att han även varit kassaförvaltare och räkenskapsman”.

Under perioden 1920 - 1951 var Karl Westerberg, Tysktorp, ordförande i kommunalstämman.

Bergshammars sockenstuga från 1700-talet
Här sammanträdde Kommunalstämman och kommunalnämnden. Ibland gick prästen direkt från sammanträdet till gudstjänsten och läste upp besluten från predikstolen.
Stugan skänktes 1958 av kyrkorådet till Bergshammars bygdegårdsförening. Återuppförd och invigd 1959 på den plats i Ekeby Hage där den ligger i dag.

Om husförhören i Bergshammar
Bergshammars socken/församling var indelad i 5 rotar enligt förteckningen nedan.

Husförhören hölls rotevis på hösten runt Allhelgonahelgen på vardagar med början klockan 10:00. På 1880-talet är man vid de stora gårdarna Kärrboda, Kottorp, Åby, Broby, Blacksta och Väderbrunn. Under 1890-talet genomförs förhören i sockenstugan för rotarna i norr och vid Glashyttans skola för skogsroten.

Utdrag ur Alfred Bergstedts dagbok den 23 söndagen efter trefaldighet 1880.

Ingående vecka hålles husförhör med kyrkroten om onsdag i sockenstugan och med Väderbrunns rote om fredag vid Väderbrunn. Föräldrar och husbönder, barn och tjenare anmodas att så mangrannt som möjligt infinna sig vid nämnda tillfälle för att inhemta den kristliga undervisning och uppbyggelse, som dermed avses.

Roteindelingen i Bergshammar

1. Kyrkroten: Åttinge prästgård, Bredgårdarna, Frälsegården, Mellangården, Västergården, Östergården

2. Blacksta, Vida och Vreta

3. Åby, Broby, Ista, Ekeby