Bergs krönika

Image

Bergs Hembygdsförening höll sitt första årsmöte den 19 februari 1944. Den hade då ännu inte fyllt 1 år, men var redan hågad att utge en sockenkrönika. Föreningens styrelse har sökt tillmötesgå denna önskan och detta lilla häfte är alltså Bergs sockenkrönika nr 1. Om föreningen och dess krönika får åtnjuta sockenbornas stöd, bör styrelsen kunna ge ut ett häfte varje år. Formatet kommer att bli detsamma, men tjockleken kan växla: tunnas ut under föreningens skrina år och svälla under de feta” Så inleddes Bergs krönika nr.1. I redaktions-kommittén satt bl. a Elin Wägner. Hon var med i redaktionen för de fem första krönikorna.

Krönikan har kommit ut varje år sedan 1945 och har blivit en mycket omfångs- och variationsrik dokumentation av vad som hänt i en socken under dryga 75 år. Krönikorna bjuder på en blandning av nytt och gammalt, fakta och personligt. Många personer har bidragit till att Bergs hembygdsförening har lyckats att ge ut en krönika varje år.

Så här fortsätter inledningen till den första krönikan
”Den som samlar sina häften får en dag en översikt över socknens öden. De barn som nu inträder i krönikan som födda under 1944 kan innan man vet ordet av stava sig till sina namn i de exemplar som föräldrarna lagt av åt dem. Varje ägare av en krönikesamling kan slå upp och läsa om Bergs allmänna angelägenheter och förvånas över hur mycket det händer i en liten socken på landet. Man kan läsa om det gamla Berg, om märkliga människor, seder, hus, träd och ängar som är borta. Man kan se hur arbetsuppgifterna inom hembygdsföreningen blivit uppfattade och lösta”.

Till krönikan finns ett sökbart register finns här: register

Nästa alla årgångar från 1950-talet finns att köpa. De tre senaste till åsatt pris och tidigare årgångar för 50 kr.

Följande årgångar finns att ladda ned i PDF format:

Krönikan tillhandahålles genom:

Bengt Göransson