Välkommen till Bälinge hembygdsförening i Sörmland

Bälinge

Inte att förväxla med Bälinge i Uppland eller andra platser i landet med samma namn.
Vårt Bälinge ligger utmed kusten mellan Nyköping och Trosa och omfattar 100 kvadratkilometer varav 1/3 del är skärgård.
Namnet Bälinge kan härledas till 1200-talet och hette då Beling. Bel kan tolkas som bale, vall eller som en jämn förhöjning vid strand och syftar troligen på den höjd som kyrkan är belägen på. Kanske den höjden var en ö när en havsvik för länge sedan sträckte sig ända fram till  kyrkan.

Bälinge hembygdsförening bildades 1954 på initiativ av kyrkoherde Sven Dahlgren, som också blev föreningens förste ordförande. 1992 fick vi möjlighet att köpa den gamla skolbyggnaden vid Tegelkällan av Bälinge Byggnadsförening. Skolhuset används som hembygdsgård och kan hyras för olika evenemang och övernattning.
Vi disponerar även Skinnatorpstugan, ett båtsmanstorp på Måstena säteri. Torpet innehåller inventarier från det skomakeri båtsmannen hade som civilt arbete och uthusen rymmer föremål från tidigare verksamhet inom jordbruk och fiske.

Kyrkan

För länge sedan fanns en fjärd - Sundhällafjärden - som trängde in från Östersjön och var segelbar på den tiden långt in i fastlandet bl a till det område där Bälinge bildades.
Kyrkan byggdes i slutet på 1100-talet eller omkring år 1200 på en höjd som namnet Bälinge kan härledas till - Beling, där Bel kan tolkas som bale, vall eller som en förhöjning vid strand.
Kyrkans byggnadshistoria är omfattande med bl a Bo Jonsson Grip som bekostade utbyggnaden åt öster på 1300-talet. Han var en av rikets mest betydelsefulla och rikaste män. Hade en egen borg i närheten - Sundboholm.
Det Gyllenstiernska gravkoret kom till 1656 och åt väster förlängdes Björksundskoret 1750.
Bälinge socken med sin kyrka var "centralort" för herresätena i trakten - Nynäs och Björksund - som tillhörde den mäktiga släkten Gyllenstierna.
På 1620-talet dekorerades kyrkans valv rikligt av den kände kyrkmålaren Peder Målare.
Vapensköldar finns ett flertal olika bl a familjen Trolles sköld som visar ett halshugget troll.
Kyrkan har en spännande historia om "Pintorpafrun" - Beata von Yxkull, som vilar här tillsammans med sin make riksrådet Erik Gyllenstierna.
Bälinge kyrka är inte bara intressant med sin historia, utan anses också vara den vackraste kyrkan i Sörmland med sin lummiga och sluttande kyrkogård.
Ja, det är en märklig kyrka på många sätt och den är tydligt präglad av adeln under tider som gått.
Kyrkan är värd ett besök och vill man veta mera så finns beskrivningar att läsa inne i kyrkan.

Adress till expeditionen för Tystbergabygdens församling
Stationsvägen 4
611 74 TYSTBERGA