Om oss

Bäckebo Sockens Hembygdsförening har sedan föreningens start år 1938 Bäckebo socken som sitt verksamhetsområde. Socknen är belägen i Nybro kommun, Norra Möre härad i Kalmar län.

Föreningens torp och boplatsinventering finns under "Utforska Platsen". Här finns även information och hjälpsidor för att hitta i materialet.

Vår Hembygdsgård finns vid Bygdevägen centralt belägen i Bäckebo kyrkby. Där finns en liten stuga från slutet av 1800-talet med uthus och vävstuga. Ett timrat 2-våningshus från 1700-talet med bruksföremål och skolinventarier. En skomakarverkstad med verktyg och ett utedass modell äldre omgivet av gärdesgård. Hembygdsföreningen äger vidare, en ryggåsstuga Heddastugan i  Rugstorp, den inköptes på auktion under 1950-talet och var föreningens första investering i att bevara gammal bebyggelse och insamla äldre bruksföremål. Föreningen är också ägare till Brandstationen i Bäckebo samt underhåller Backstugan i Stenaråsen, en fångstgrop i Luvehult och gamla Bäckebo bro i Binnaretorp.

Föreningen har under ett flertal år genomfört torp och boplatsinventering i socknen. Många platser är skyltade. Detta arbete pågår ständigt då det kommer in uppgifter från föreningsmedlemmar och andra som vill hjälpa till med uppgifter om platser, människor m m. Dessa uppgifter finns tillgängliga under "Utforska Platsen".