Hembygdsföreningen bildades 1956.

Bland de drivande krafterna vid den tiden kan nämnas Gottfrid Petersson, Johan Petersson, Anna Svensson, Ebbe Engdahl och Elov Linck.

De första åren utfördes ett ovärderligt arbete med att leta upp och märka ut husgrunderna efter de över 100-talet torp och backstugor samt soldattorp, som funnits i socknen. Det var sista generationen som kom ihåg när en del av husen fortfarande stod kvar och var bebodda. I samband med detta arbete tog man också reda på en del om vilka som bott på de olika ställena.
Information om torpen: Klicka här.
Under de första åren ordnades också studiecirklar då material som belyser olika företeelser i socknen samlades in. Resultatet presenterades sedan i boken "BÄCKABY en smålandssockens historia".

Annan verksamhet som bedrivits i form av studiecirklar är upptecknande av dialektord och scanning av foton från främst arbetslivet.

Föreningen har ett omfattande digitalt fotoregister. En del av dessa foton kan Du titta på om Du går in på https://digitaltmuseum.se

och söker på Bäckaby.

Bäckaby Hembygdsförening