Luftvärnstornet i Askome

För guidning Sven Karlsson 0705186080, Helge Vrågård 0346-80152, 0721048480

Det känns som att kliva rakt in i andra världskriget. Eller rättare sagt: för oss som inte var med då, är det väl snarare som vi tror att det var. I det välbevarade luftvärnstornet vid Ätrafors kraftstation står britsarna bäddade, radioapparater redo, på väggarna sitter gamla foton av militärer som varit stationerade i tornet och högst upp väntar en 40 millimeters luftvärnskanon av märke Bofors.

– Den har en räckvidd om fem kilometer. Vi vet inte om det avlossats skarpa skott mot flygplan, säger Sven Karlsson medan han guidar runt i tornet.

Sedan 2005 är det Askome hembygdsförening som äger och förvaltar luftvärnstornet. Tornet byggdes 1942 och hade med sin beväpning och bemanning till uppgift att försvara Ätrafors kraftstation mot eventuella angrepp om Sverige skulle bli angripet under andra världskriget.

– Hembygdsföreningens avsikt är att varsamt renovera och bevara detta minnesmärke från kriget, berättar Sven Karlsson.

Nedanför tornet finns en vacker glänta i lövskogen, med bord och bänkar för den som vill ta med sig fika.

Luftvärnstornet vid Kraftstationen i Askome (Ätrafors)

Efter första världskriget eftersattes vårt försvar men på grund av Tysklands aggressioner mot sina grannar togs det 1936 ett nytt försvarsbeslut. Den första september 1939 gick Tyskland in i Polen, vilket snabbade på utbyggnaden av våra försvarsanläggningar. Man påbörjade en kraftig utbyggnad¨av luftbevakningstorn och luftvärnstorn, vilka ingick i ett speciellt mönster framförallt utmed kusterna. Man skulle bevaka de viktigaste platserna i infrastrukturen som bl.a. hamnar, sjukhus och kraftstationer. Det lär ha byggs 193 luftvärnstorn av olika storlekar och olika beväpning. Enligt obekräftade uppgifter finns det c:a 15 st. kvar och tornet vid Ätrafors är det enda med samma utrustning och bestyckning med kanon som det hade under krigsåren.

Vid krigsutbrottet 1 september 1939 placerades en bevakningsstyrka vid kraftstationen i Ätrafors vilken förlades i de gamla personalbarackerna från det nedlagda stålverket. Man bevakade hela området kring kraftstationen och dammbyggnaden. Bevakningsstyrkan bestod i huvudsak av personal från landstormen (en föregångare till Hemvärnet) som var från närområdet. Från krigsutbrottet och fram tills luftvärnstornet var färdigställt så fanns där en dubbelpipig luftvärnskulspruta som beväpning.

Det har berättats att man vid krigsutbrottet saknade vapen och endast hade en träpåk när man gick och patrullerade på dammbyggnaden.

Under 1942 färdigställdes luftvärnstornet, som byggdes i betong och kom att bemannas av snabbutbildade landstormare. På en kulle på andra sidan kanalen byggdes ett liknande kanonfäste direkt på berget.

På tornet placerades en Bofors 40 mm automatkanon modell 36 som lär vara världens mest tillverkade kanon. Troligen bemannades inte det andra kanonfästet utan endast tornet. Det hade en ständig bemanning av 6 manskap och 1 toppchef. I tornet finns liggplats till 7 manskap och 2 befäl.

Efter vad som framkommit så har man aldrig skjutit verkans eld utan bara provskjutit med lösa skott, men enligt hörsägen av en som var med skulle det dånat något fruktansvärt (man hade naturligtvis inga hörselskydd).

Vad vi vet så var i alla fall tornet åtminstone delvis bemannad till krigsslutet.

Efter krigsslutet plockades kanonen och vissa andra delar bort.

I början av nittiotalet kom det ett nytt försvarsbeslut som innebar att man skulle riva alla gamla försvarsanläggningar, så även tornet i Ätrafors.

Helge Vrågård en av medlemmarna i Askome Hembygdsförening började då undersöka möjligheten att föreningen kunde få överta tornet från Fortifikationsverket vilket lyckades. Verket bidrog även med en mindre summa pengar för upprustning. Problemet med tornet var att det då stod på då Sydkrafts mark, men vi lyckades till sist att köpa marken där tornet står, så 2004 blev Askome Hembygdsförening ägare till mark och torn.

Första helgen i augusti på Ekomusees dag är det öppet för allmänheten.

Vill man ha tornet förevisat vid annan tid, enskilt eller i grupp kan man kontakta Sven Karlsson 07051 86080, [email protected] eller Helge Vrågård 0721048480.

Askome Hembygdsförening

Skapad av: Michael Isaksson (2018-11-14 09:18:29) Kontakta föreningen