Den 19 maj slöt ett 20-tal personer upp på stallplanen i Smedberga. Carl von Essen förevisade lite fotografier och gav oss en bakgrund till vår vandring. Järnvägslinjen Motala-Fornåsa slutade användas på 60-talet, men banvallen gör ett tydligt avtryck i landskapet på vissa ställen och används idag som rid- och promenadväg.

Image

Vandringen gick längs med banvallen från Smedberga by mot gamla Ulvåsa Folkets hus. Vi stannade vid det gamla stationshuset Ulvåsa station.ImageCreative Commons-licens

ImageCreative Commons-licens

Slutmålet Folkets hus nåddes efter en kvarts promenad från stationshuset. Huset kommer att rivas under året. Ulvåsa Folkets hus är ritat efter samma ritningar som Grytgöls Folkets hus, som är aktivt och bevarat idag och som det finns möjlighet att besöka.

Image
ImageCreative Commons-licensVy mot Ask kyrka.
ImageByggnaden har stått overksam ett antal år. Efter att byggnaden slutat vara folkets hus har i den östra delen varit bostad, i den västra delen bl a mekanisk verkstad.
Image

En berså av lindträd runt brunnen.

Ask-Ekebyborna Hembygdsförening

Skapad av: Marina Krig (2022-06-13 13:57:15) Kontakta föreningen