Hembygdsmuseum

I de kommunägda stenladugårdarna på Stenbacka har Asarums Hembygdsförening på ideell bas fortsatt med arbetet på Bygdemuseet som invigdes 1974.
Byggnaderna i sig själva är storartade exempel på ett gammalt genuint byggnadshantverk. De är troligen uppförda omkring 1850.

Eftersom gårdens bostadshus fortfarande är i privat ägo, så har flera tidstypiska interiörer inretts i den ena ladugården.

En mindre bostadsmiljö från 1800-talet finns också i den från Gungvala flyttade ”Ivars stuga”.

I november 2011 flyttades en av de två båtsmansstugorna från nuvarande Båtsmansvägen i Asarum till Stenbacka. Den står nu bredvid Ivars stuga. Vi återkommer med mer information och historia.

I samlingarna för övrigt finns en stor mängd föremål, verktyg och maskiner, inte minst från det äldre jordbruket. Hem och hushåll, liksom en lång rad av hantverksyrken är väl
representerade. Fiske och skogsbruk finns också med.

I samarbete med Blekinge Museum har en permanent utställning ställts samman
om byggmästaren, hembygdskännaren och tecknaren August Holmberg från
Pepparbacken i Svängsta.

Museets ordinarie öppettider är söndagar kl 14.00-17.00 under juni-augusti.

Annan tid efter överenskommelse på tel: 0454 - 320835.

Invigning av sommarsäsongen på Stenbacka äger rum första söndagen i juni.

Asarums Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-29 10:32:42) Kontakta föreningen