20180524 Dalens Kvarn och Svensbo såg

Knappa 50-talet personer mötte upp i det varma sommarvädret vid Dalens kvarn. Stefan Ängberg berättade initierat och intresseväckande om hela vattensystemet i allmänhet och de närmaste omgivningarna. En liten promenad uppströms förde oss till ruinerna av Dalens gamla såg innan vi vände neråt mot Svensbo såg. Här står ramsågen kvar, ett imponerande nummer i tonvis med gjutjärn. Kaffe vid återkomsten till kvarnen väntade sedan, varpå Stefan kom i berättartagen igen, nu om kvarnen.

Han avtackades med tacksamma applåder och en gåva; vad passar väl bättre för en Lammersebo, som bor i Åsaka, på gränsen till Tunhem, än en Björkebok!?

Snart börjar det

Stefan berättar...

Ner för trappan och upp längs vattenfåran

Vackra vyer