170913: Åsaka skola klass 1 tittar på Åsaka

Förstaklassarna tog inte cyklarna, utan apostlahästarna och gjorde en tur på 5 km. Vi tittade på hur olika platser såg ut förr och nu... och vi gjorde en rekonstruktion:

För över 100 år sedan togs ett foto vid Lerums småskola, nuvarande Hemvärnsgården, där barnen har "gympa". Det fanns ingen hall att vara i, utan man fick vara ute och aktiviteten var ringlekar. Idag fångades samma motiv på foto.

Sedan fortsatte vi till hembygdsgården och vi korsade bäcken, som rinner genom Åsaka,  inte mindre än fyra gånger under vår vandring!

Ledet formeras

Vi rekonstruerar en gammal bild... lärare dock utan hatt...; se bilden härunder

Tidigt 1900-tal. Anna Väneby har "Idrott och lekar" i Lerums småskola.

Ett ganska långt klass 1-tåg på en väldigt lång raksträcka. Vi har korsat bäcken för tredje gången.

Frukt- och vattenstund i tältet vid framkomsten till hembygdsgården.

På utställningen

Det smakar med korv!

Tillbaka i skolan igen!

Åsaka-Björke Hembygdsförening