Om oss

Äppelbo Hembygdsförening bildades 1924 och verkar för att bevara och föra kunskap om bygden vidare till kommande generationer.

Äppelbo Hembygdsförening bildades vid ett sammanträde den 21 december 1924 i Blåbandslokalen. Tidigare hade år 1920, på initiativ av kyrkoherde Johannes Skoglund bildats ett Äppelbo Hembygdsförbund, som efter några år upplöstes. I oktober 1926 förvärvades Masspellesgården på Näset som kom att tjäna som hembygdsgård.

På hembygdsgården finns också största delen av de föremålssamlingar som föreningen förvaltar. Allt från jordbruksredskap till textilier och vardagsföremål.

Förutom hembygdsgården äger föreningen även en del hus vid Lämåsen på stranden av Busjön. Där anordnas varje år, den andra helgen i augusti, i samarbete med Äppelbo teateramatörer bygdespelet Trollbröllopet. Spelet skrevs redan 1932 av Herbert Grönfall (1898 - 1976) och hade premiär 1935. Trollbröllopet bygger på sägnen om hur Äppelbo fick sin vackra brudkrona från trollen. Det hela utspelas på 1600-talet, på den tiden det fortfarande var självklart att det fanns troll, tomtar och älvor. Spelet framförs på dialekt, vilket borgar för att äppelbomålet hålls vid liv. Trollbröllopet ses varje år av cirka 2500 personer under dom tre spelkvällarna.

Hembygdsföreningen anordnar varje år ett flertal fäbodvandringar till fäbodställen belägna inom socknen.

Varje år utkommer föreningen med en almanacka med gamla äppelbomotiv. Almanackan kostar 50 kr och finns att köpa på Tempo och Äppelbo Gemenskap. Har ni inte möjlighet att köpa på plats kan ni maila till [email protected] så skickar vi den per post.