Sagavägenbonaden

Sagavägenbonaden - 52 meter broderad kulturhistoria

Sagavägen, eller Sägnernas väg, kantas av äventyrlig natur: Glittrande vatten, strida älvar, mäktiga skogar och höga fjäll.
Sagavägen går genom orter med både nybyggarkultur och samisk kultur.
Den har rikligt utbud av historiska platser och byggnader och är en mycket gammal handelsväg.
Därför har det alltid anordnats marknader på olika platser efter vägen.

Sagavägen går mellan två världsarv. Från Höga kusten vid Bottniska havet till ön Vega i Atlanten.

Ovanstående ingress är skriven av Christina Nylander, en av Sagavägenbonadens upphovskvinnor.

Är du intresserad av att veta mer om Sagavägenbonaden? Nedan finns en liten historik.
Sagavägenbonadens Anundsjögrupper står också gärna till tjänst med upplysningar.
Kontaktpersoner:
Vega Näsström. Mobil: 070-217 76 43
Leena Koskela. Mobil: 070-291 90 28

Här kommer Christina Nylanders egen berättelse om hur allt startade:

Det var en solig dag sommaren 2004 när jag, Christina Nylander och Irja Wiklund, satt på Storstugans bro på hembygdsgården. Vi tittade upp mot vägen och trafiken. Vi undrade om de visste om att det var på Sagavägen de färdades. Då kom vi på att vi kanske skulle bidraga med något för att vägen skulle bli uppmärksammad.

Anundsjö Hembygdsgård. Motiv från Sagavägenbonaden.

Tanken väcktes om att sy en bonad, en vandringsbonad. En bonad som visar gammal kultur och olika sevärdheter längs vägen. Från kust till kyst.

Önskedrömmen är att det ska broderas bilder som berättar om kända personer, kulturhistoriska platser och kulturbyggnader som funnits och finns efter hela vägen. När den alltså är färdig så har ideella grupper broderat motiv från hela Sagavägen-sträckan. Någon kanske undrar hur lång tid det skulle ta innan den är färdig. Vi resonerar som så, att det får ta den tid det tar.

Postbussen och Postväskan. Ett exempel på en företeelse som för inte alltför länge sedan var en mycket viktig förbindelselänk på landsbygden men som nu är historia. Motiv från Sagavägenbonaden.

Drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina. Motiv från Sagavägenbonaden.

Vi resonerade runt och det intresse som visades för våra tankar gjorde att vi ville försöka. Det första och viktigaste var att bilda en grupp som kunde tänka sig att vara med i en brodericirkel. Vi blev till slut 8 kvinnor som anmälde oss till Vuxenskolans brodericirkel.

Som regel har man då tillgång till studiematerial och kanske också en handledare. Nu satt vi där med tomma händer. Vi kände till att de som hade broderat Pilgrimsbonaden var broderikunniga, anställda, hade hjälp av personer med utbildning i textil och en fotograf till hjälp. Vi hade ingenting. Det var bara att sätta igång och jobba. Till slut hade vi kommit så långt att vi kunde rita upp våra tankar på en pappersrulle. Vi bestämde material och garn. Sedan återstod att komponera bilder, eller finna bilder, kopiera dem och få dem i rätt storlek. På det sättet gick vi vidare i vårt arbete.

Just detta som Christina Nylander nämner här - att det var bara att sätta igång och jobba - är nog något ganska synonymt med inlandsbornas sätt att vara. Det går inte att gå och vänta på att någon annan ska ta tag i saker, utan man får göra det själv om det ska bli gjort.

Och nog har det blivit gjort! Intresset för bonadens utveckling spreds i byarna - först i Anundsjö, Moliden, Själevad och Örnsköldsvik, för att sedan spridas vidare efter Sagavägen via Åsele, Dikanäs, Kittelfjäll, Malgomajdalen och Vilhelmina över till den norska sidan. Tack vare eldsjälar i alla dessa orter har bonadens totala längd i nuläget uppnått drygt 52 meter! Då får man också ta med i beräkningen att motiven inte är placerade i en lång rad efter varandra utan flera motiv samsas om utrymmet på bonadens höjd. Så skulle man mäta längden på samtliga motiv och lägga ihop dessa skulle längden bli avsevärt mycket mer än 52 meter.

Solberg, Anundsjö. Motiv från Sagavägenbonaden.

Christina Nylander betonar även att man efterhand som projektet växte i omfattning fick bra stöttning och hjälp av Johanna Suders, då ansvarig för projektet Region Sagavägen samt även från Kultur och Fritidsavdelningen på Örnsköldsviks kommun.

Under åren som gått har delar av bonaden visats vid många olika lokala utställningar men 2015 var det äntligen dags för en stor utställning där samtliga delar visades på samma gång. Det var då Västerbottens Museum som stod för värdskapet och intresset från besökarna var mycket stort. Det var verkligen en upplevelse att där få vandra utmed Sagavägen och ta del av dess kulturhistoria med hjälp av de broderade motiven.

En liten del av den 52 meter långa bonaden när den visades vid Västerbottens Museum.

Det bör även nämnas att förutom det otroliga arbetet med att brodera alla dessa motiv har arbetsgrupperna även forskat och dokumenterat historien runt motiven så att de historiska händelserna, personerna och byggnaderna finns tillgängliga även i textmaterial.

Anundsjö Hembygdsförening

Skapad av: Anundsjö Hembygdsförening (2017-08-23 20:49:02) Kontakta föreningen