Det är viktigt för människan att känna till sin hembygds historia.

Det förstod Göte Johansson från Stormandebo utanför Ankarsrum. Göte Johansson ristade och reste sammanlagt 36 stenar mellan åren 1991-2002. Med några vänners hjälp placerades stenarna ut på kulturellt intressanta platser runt Ankarsrum. För sina insatser i hembygdsvård tilldelades Göte utmärkelsen Årets Ankarsrumare 1999.

År 2006 tillsatte Ankarsrums hembygdsförening en arbetsgrupp som fick i uppdrag att kartlägga samtliga stenarna samt beskriva vägen till dem. Gruppen fann 35 av 36 stenar vilka fotograferades och markerades ut på karta med tillhörande vägbeskrivning. Sten nummer 6 påträffades aldrig vid inventeringen.

Ett förslag till en tryckt skrift om Götes stenar sammanställdes av Ankarsrums hembygdsförening redan år 2007. Förslaget förblev liggande fram till 2017 då Ankarsrums hembygdsförening beslutade att Götes stenar skulle uppdateras med koordinater samt ges ut som tryckt skrift.

Med den kommande skriften om Götes stenar vill Ankarsrums hembygdsförening värna kulturavet och berätta om de kulturvärden som finns runt Ankarsrum och förhoppningsvis väcka  ett intresse för den lokala historien och de kulturhistoriska platser som finns i hembygden.

Götes stenar
Fikapaus