Luntertunstugan

Luntertunstugan kom till parken i oktober–november 1935. Den är inredd som ett bondehem från 1800-talet. Den var under många år boningshus i den kringbyggda bondgård som låg nära kyrkoruinen i Luntertun, mellan vägen och ån. Man vet inte säkert när stugan byggdes, men i takbjälken ovanför ingången finns årtalet 1673 inhugget. Längan är typisk för nordvästskånsk byggnadstradition från 1600-talet, med stabilt korsvirke och vitkalkat lerkline i facken. Skorstenens nedre del utgjorde kökshärden där man lagade maten, och värme i stugan fick man genom utliggarugnen som stod i förbindelse med bakugnen och köksspisen. Luntertunstugan är inredd med gamla inventarier, möbler och verktyg som var nödvändiga för en familj i självhushållets tid. Stugan kan sägas vara en länk från den försvunna staden Luntertun, Ängelholms föregångare.

ImageCreative Commons-licens

Luntertunstugan på sin ursprungliga plats. Anna och Arvid Nilsson, med barnen Ulla och Inge, köpte huset 1922. Huset skänktes till den nya hembygdsföreningen 1935, när ägaren Gottfrid Johansson skulle bygga ett nytt hus på platsen.

Ängelholms Hembygdsförening

Skapad av: Ängelholms Hembygdsförening (2020-06-15 11:54:30) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ängelholms Hembygdsförening (2021-10-21 15:15:29) Kontakta föreningen