Grönvallska gården

Grönvallska gården är ett exempel på ett burget borgarhem från senare delen av 1800-talet. Gården i tegel och furu-korsvirke uppfördes c:a 1820 och låg tidigare, som gatunumret ovanför dörren visar, på Storgatan 73. Hit flyttade grundaren av Grönvalls läderfabrik, Ludvig Grönvall, 1859, och här växte de många barnen upp. Ludvigs efterträdare som garverifabrikör, sonen Wilhelm, byggde i samband med sitt äktenskap ett hus på Storgatan 71, dit han flyttade. Fyra av Wilhelms systrar bodde kvar i Grönvallska gården till 1917. Familjen skänkte boningshuset till Hembygdsparken i samband med en tillbyggnad av läderfabriken, och bekostade uppförandet i parken vintern–våren 1936–37. Till gården vid Storgatan hörde också ett mindre hus som var inrett som boskapshus, vedbod, avträdeshus och svinstia. I Grönvallska gården finns kakelugnar och andra tidsenliga inventarier som visar hur en välbeställd borgarfamilj bodde på 1800-talet. Väggarna pryds av familjeporträtt och den Grönvallska släkttavlan, men också av många andra tavlor med Ängelholmsmotiv från tiden. I utdragssängen finns en sängvärmare i koppar – en nödvändighet under bistra vintermånader.

Image

Familjen Wilhelm Grönvall på 1910-talet: från vänster Karl Gustaf, Anna, Wilhelm, Sonja, Sture, Rut och Märta.

Ängelholms Hembygdsförening

Skapad av: Ängelholms Hembygdsförening (2020-06-15 11:53:59) Kontakta föreningen
Ändrad av: Ängelholms Hembygdsförening (2021-10-21 15:16:55) Kontakta föreningen