Hovidsgården

Ursprungligen mangårdsbyggnad på Hans Löfqvists hemman i Hovid. G A Braathen köpte hemmanet tillsammans med två andra när han anlade Hovids sågverk på 1870-talet.
De vackert snidade dörrarna sägs ha tillverkats av Nils Lund. Han var jordbrukare och tidigare ägare till ett av hemmanen, på äldre dagar snickare. Skänktes av Ankarsviks  Ångsåg AB och uppförd på Tunet åren 1942- 1943.
På övre plan finns en affärslokal och i mark plan Braathens kontor, ett möblerat kök och finrum. Markplan kan hyras för mindre möten.

Hovidsgården

Originally a farmhouse on Hans Löfqvist's homestead in Hovid. G A Braathen bought the farm together with two others when he built Hovid's sawmill in the 1870s. The beautifully carved doors are said to have been made by Nils Lund. He was a farmer and former owner of one of the homesteads. In his old age became a carpenter. Donated by Ankarsviks Ångsåg AB and built at Tunet between 1942 and 1943. Upstairs there is a business premises.

On the ground floor there are Braathens office, a furnished kitchen and a parlor. Ground floor can be rented for smaller meetings.

Alnö Hembygdsförening

Skapad av: Liselotte Andersson (2023-04-19 10:09:48) Kontakta föreningen