Välkommen!

Algutsboda är beläget i Emmaboda kommun, i den sydöstra delen av Småland. Det var i vår socken som den store författaren Vilhelm Moberg växte upp.
Algutsboda Hembygdsförening är i dag en aktiv förening med cirka 500 medlemmar och en omfattande hembygdsverksamhet varav kan nämnas våra välbesökta Mobergsaftnar där duktiga uppläsare läser valda delar på ortens dialekt, ur Vilhelm Mobergs författarskap, blandat med musik av duktiga bygdespelmän och kaffeservering med isterband och ostkaka. Allt under bar himmel. Vi har också trivselkvällar, föreläsningar och traditionsenlig hembygdsdag. Föreningen har också sedan länge givit ut Algutsboda Sockenbok, en dokumentation av en hel bygd med dess innevånare och historia. Boken finns i dag i 19 utgåvor.

Klicka för att komma till vår hemsida