Små nedslag i Agunnaryds historia

Återigen ger Agunnaryds Hembygdsförening ut en nyskriven bok, "Små nedslag i Agunnaryds historia". Denna gången är den nya boken en gåva från Agunnaryds Allehanda vilken tidigare tryckte en byatidnig varje månad mellan åren 1996-2018. Boken är skriven av Jan Björk och handlar om tiden från Sockenstämmas bildande i slutet på 1600-talet och därefter blev en egen kommun 1862 fram till kommunsammanslagningen med Ryssby 1952.

I boken kan man bl.a. läsa om Sockenstämmas uppgifter angående sedlighetsfrågor såsom tjuveri, fylla, lönskalägen och mord men även om fattigvård sjuk- och åldringsvård.Den 26 november överlämnade Agunnaryds Allehanda den nytryckta boken i ett antal exemplar till Agunnaryds Hembygdsförening. En gåva som passar bra till en Hembygdsföreningen.

Boken säljs i Agunnaryds Lanthandel och genom Hembygdsföreningens styrelse, se hemsidan hembygd.se/agunnaryd

Små nedslag i Agunnaryds historia

Agunnaryds Hembygdsförening