Grabben från Trollsjön

Huskvarna Javisst håller en visning av filmen om Håkan Stahre i Equmeniakyrkan i Huskvarna

den 16 mars kl 18.00

Det är fritt inträde, men man  ska kunna uppvisa vaccinationsbevisvidpass.

Han blev känd för många i Vätterbygden när han i mitten av 1990-talet blev ägare till Bråneryds Herrgård i Huskvarna. Successivt omvandlade han den anrika Herrgården till ett Kulturhus och konstnärshem, och bjöd in allmänheten till serveringen och konsthallen, och till olika event.
Personen det rör sig om är Håkan Stahre. Innan han blev Huskvarnabo hade han bott med familjen i Tenhult i drygt tjugo år, och under den tiden etablerat sig som konstnär i Vätterbygden. Håkan var dock uppväxt strax utanför Tranås, vid en liten sjö som heter Trollsjön, och minnen från den tiden kommer ofta fram i hans målningar.
Håkans grundtema som konstnär var att skildra gången tid på den svenska landsbygden.  Senare blev han också känd för sina tolkningar av Pälle Nävers dikter, och blev tydligt inspirerad av skaldens naturlyrik.
Den nu aktuella filmen skildrar Håkan Stahres konstnärskap, men vi får också lära känna honom som sångare. I början av 60-talet vann han en talangtävling på Liseberg i Göteborg, och kom under några år att bli omnämnd som ”Smålands Rockkung”. Senare under sextiotalet bytte Håkan ”spår” i livet, vilket medförde att de sånger han sjöng främst hade gospelkaraktär.

Mötet med Pälle Näver kom också att förnya Håkans sångrepertoar, och hans tonsättningar och framföranden av Nävers dikter resulterade i CD-skivan ”Hembygd & Årstider”.
I början av tjugotalet avyttrade Håkan Bråneryd och flyttade till en villa vackert belägen i Skärstadalen. Hans vistelse där blev dock kort, och i slutet av maj 2001 avled Håkan hastigt vid 57 års ålder.
Urban Sanfridson, Göran Sterne och Hasse Pettersson har nu producerat en film om Håkan Stahre, som fått namnet ”Grabben från Trollsjön”. Namnet på filmen anknyter till Håkans uppväxtmiljö, och återger de olika avtryck han gjorde genom livet som sångare och konstnär.

Hasse Pettersson är programvärd för kvällen, och Thomas Ahlebro kommer att informera om Huskvarna JaVisst kommande arrangemang.

Huskvarna Hembygdsförening

Skapad av: Lisbeth Hall (2022-01-03 21:21:42) Kontakta föreningen
Ändrad av: Anders Kragner (2022-12-01 17:45:59) Kontakta föreningen

Kontakta oss