Om oss

Huskvarna Hembygdsförening är en ideell förening som bildades 1922 av Georg Sahlström. I föreningens stadgar står att ett av de viktigaste syftena med föreningen är: ”att kunskapen och kärleken till hembygden tillväxer”. Vi förvaltar ett antal hus och bedriver verksamheter av olika slag.  Vi anordnar föreläsningar och andra aktiviteter.  Kom och arbeta med oss för Hembygden !

Styrelsen 2024   Föreningens historia

Ny styrelse väljs på årsmötet som hålls i mars varje år.

Huskvarna Hembygdsförenings grundare

Georg Sahlström

1885-04-26 --1951-04-28

Georg Sahlström var en av dem som växte upp i Smedbyn i Huskvarna, han blev lärare och var verksam i Huskvarna skola i många års tid, hans specialämnen var historia och teckning. I sitt engagemang för hembygden så startade han hembygdsföreningen. Hans kunskap om etnologi och hembygdsvård var enorm. Detta drev honom till ett samlande och han ville dokumentera fynd han gjort.

Han ledde utgrävningarna i vallarna vid Rumlaborg som han omsorgsfullt dokumenterade. Delar av utgrävningen finns utställt på Huskvarna Stadsmuseum.

Under 1922 samlade han till sig en skara människor och bildade Huskvarna Hembygdsförening.

Den 24/1 1923 var stadgarna skrivna och klara.

Han gjorde ett museum i skolhusets övre sal. Materialet som ställdes ut blev grunden till Huskvarna Stadsmuseum. Att det blev just Kruthuset som blev stadsmuseum är också något som arbetade hårt för, när man inte hade något bra förslag till vad man skulle använda Kruthuset till skrev han brev till kungl. Majestät att det skulle få bli Stadsmuseum och så blev det. Vid invigningen av museet var han sjuk och kunde inte delta, landshövdingen Ekblom åkte hem till honom och överlämnade Vasaordern som han tilldelats för sitt arbete.

Huskvarna Hembygdsförenings emblem

Image                      Image

Huskvarna stadsvapen

Emblemet består av Huskvarna stadsvapen i grafitgrått med texten Huskvarna Hembygdsförening i en krans runt om

Huskvarna emblem är ritat av Bernhard Berg 1885--1952, teckningslärare och konstnär. Född i Huskvarna och utbildade sig till teckningslärare och tjänstgjorde mestadels i Strängnäs och Uppsala. Han har också ritat möbler och ritningar till några hus i Huskvarna samt att han har ritat en del möbler.

Kontakta oss

 Huskvarna Hembygdsförening c/o Husqvarna Museum Hakarpsvägen 1, 561 41 HUSKVARNA Org.nr 826000-1469, Bankgiro 5803-8563, Swish 1231884261