Till dig som ännu inte är medlem, här kommer en inbjudan!

I och med pandemin och dess verkningar har vi haft mindre inkomster än vanligt, därför gör vi ett försök att sätta ut medlemsbrevet och inbjudan om medlemskap här på Facebook och på Hemsidan www.hembygd.se/hede och ber er som kan och vill betala in medlemskapet, gör det utan att ni får ett fysiskt brev med posten. Då sparar vi 12 kronor per brev, mycket pengar för oss!

Brevet om inbjudan finns här nere att läsa.

Tack på förhand

Styrelsen för Hede Hembygdsförening

Inbjudan till medlemskap i Hede hembygdsförening

Föregående år blev inte som vi förväntat oss. Alla våra planerade aktiviteter fick ställas in i början av mars p.g.a pandemin. Även detta år verkar bli ett dystert år, men vi hoppas att vaccinering skall kunna bidra så att några aktiviteter kan startas upp igen under sommaren. Bygdeboken är planerad att komma ut för 40:e gången. Serveringen i Röststugan kommer att öppnas i början av juni.

Vi har under året som gått ägnat tid, kraft och pengar till en del reparationer och underhåll, t.ex:

• nytt kök har byggts i Sockenstugan. Grunden har delvis restaurerats (armerats, gjutits och putsats) och fler ventiler har satts in

• den gamla trappan in till Kyrkstugan har rivits bort och ersatts av en ramp, så att även rörelsehindrade skall kunna ta sig in

• på övre våningen i Västmostugan har det skapats ett läsrum med böcker, gamla tidningar och dokument, samt ett fotorum med gamla foton som under åren skänkts till vår hembygdsförening.

Välkomna på ett besök under vardagar, på dagtid, då våra vaktmästare finns tillgängliga!

Den 1/12-20 fick vi tillbaka ca en tredjedel av det som stals vid inbrottet 2019, däribland svepasken från 1697! Vi saknar fortfarande många föremål, främst den vackra hästen med timmerkälke och körare som Nils Andersson snidat och skänkt till föreningen.

För sjätte året i rad ökar vi medlemskapet, vi är länets näst största hembygdsförening med 566 medlemmar! En ökning med 144 st. Helt otroligt! Vi kämpar på för att bli länets största hembygdsförening.

Ett medlemskap i Hede hembygdsförening kostar 150:- / enskild medlem och 200:- / familj och år. Som medlem får du hyra bagarstugan, logen och samlingslokalen till rabatterat pris, låna fällbara bord och bänkar från logen utan kostnad, samt låna ett bord utan kostnad på våra marknadsfredagar. Alla som är medlemmar bidrar till bevarandet och utvecklingen av vår vackra hembygdsgård. Bli medlem! Du kan scanna QR-koden högst upp till vänster i detta brev eller swisha som vanligt till 123 105 21 58 eller betala in till bankgiro 476-2670. OBS Skriv alltid vad betalningen gäller och ditt namn och hela adressen tack.

ÅRSMÖTE hålls den 16/5 kl 13.00 i tältet, vi planerar även att sända digitalt, kallelsen kommer att annonseras i Fjällnytt östra, på Hedeinfo, vår facebooksida, hemsida och givetvis på anslagstavlor i byn.

Vår vision ” Hede Hembygdsgård skall vara en källa till inspiration, kunskap och glädje, där generationer möts och lär av varandra”

Styrelsen för Hede Hembygdsförening

Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan