Mellan sjöarna Södersjön och Hunsalasjön rinner en bäck och där finns ett litet fall. Inget stort fall men här byggde traktens bönder en vattendriven såg troligen i slutet av 1700-talet. Sågen finns omnämnd i domstolsprotokoll i början av 1800-talet då den var i drift, men när den byggdes finns inte nerskrivet. Vattenhjulet var drivkraft till 1948 då den byggdes till traktordrift, sågen var i drift ända in på 1960-talet.

Sågen var illa medfaren då hembygdsföreningen beslutade att renovera hela sågen. Nytt spåntak, nya väggar och nytt vattenhjul fodrades för att bevara sågen. Sågen donerades till föreningen som startade arbetet 1989. Medlemmarna jobbade på med renoveringen till 1992 då den invigdes av länsantikvarien Britt-Marie Hammarskjöld.

Renoveringen varade dock inte för evigt.

Vattenrännan fram till vattenhjulet konstaterades 2019 vara helt genomrutten och måste byggas om. Även den höga sten-sockeln som såghuset vilar på var på väg att rasa och måste byggas upp på nytt.

Föreningen sökte bidrag från Länsstyrelsen samt från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och efter mycket om och men fick föreningen bidrag till renoveringen. Renovering nr två kunde påbörjas under hösten 2019 av medlemmarna men för att genomföra arbetet var vi tvingade att anlita entreprenadföretag att hjälpa oss då arbetet är tungt och farligt. Medelåldern i föreningen är ganska hög.

För att klara ekonomin tills bidragen är utbetalda har föreningen tagit ett lån som vi hoppas kunna lösa in med det snaraste.

Idag är vattenrännan tillverkad av kärn-ek klar, endast inprovning av luckan som reglerar vattenflödet till vattenhjulet kvarstår.

Stensockeln är upprest, även här återstår en del arbete att göra under våren. Rikta upp såghuset på den nya sockeln. Huset måste lyftas upp och de övre stenarna finjusteras så att huset står plant så att sågbänken går rätt för att sågningen ska bli lyckad.

Föreningens arbetsplan är att allt skall vara klart till midsommar. Vi hoppas att inte corona-epidemin sätter käppar i hjulet för oss.

Karl-Åke Bäckmark

Rännan klar för att tjäras
Stensockeln på plats igen

Hallingebergs Hembygdsförening