Runstenen vid Lövängsvägen

Längs Lövängsvägen står på ursprunglig plats en runsten som dateras till 1070-1100 och sannolikt ristats av runmästaren Fot. På den tiden gick vattnet nästan ända upp till Lövängsvägen som är en gammal häradsväg.

Texten på stenen lyder: ” Torgisl och Gisl läto resa denna stenen efter Sven, sin fader”

Image

Fot var en mycket skicklig runristare som var verksam under mitten av 1000-talet i Uppland. Vårdsätrastenen saknar Fots signatur men kvaliteten på ristningen antyder att det är han som skapat den.  Man kan gissa att Sven var en välbärgad man eftersom sönerna hade råd att anlita en så erfaren runristare. Stenen berättar då liksom nu att sönerna visade sin far respekt och gärna ville att andra människor skulle få veta det.

Vårdsätrastenen undersöktes av en av pionjärerna inom runforskning, riksantikvarien Johannes Bureus som under slutet av 1500-talet avbildade ett stort antal runstenar. Omkring 1620 överlät Gustav II Adolf  Vårdsätra till Bureus som bodde på gården fram till sin död 1652.

Wardsaetra & Gutasunds hembygdsförening är genom Runverket fadder till runstenen (U 899) på Lövängsvägen och röjer därför regelbundet runt stenen varje år för att se till att den inte förstörs av lavar och kvistar. Stenen har även fått en grundligare renovering av en stenkonservator under 2008/2009.

Andra fornminnen i området är gravar från bronsåldern t.ex. i Södra Gottsunda. Många observerar emellertid inte dessa utan betraktar dom som vilken kulle som helst eftersom inga skyltar finns uppsatta. Människor har dock bott i det här området i tusentals år så visst finns det lämningar efter dem, men de är inte lätta att hitta om de är äldre än 100 år

Text och foto: Kerstin Forss och Margareta Ingelman

Wardsaetra och Gutasunds Hembygdsförening