Om oss

Veckholms Pastorats Hembygdsförening bildades den 4:e april 1948 som en aktion för att rädda den gamla ståtliga prästgården som då skulle rivas eftersom en ny prästgård hade uppförts.

Vi i styrelsen

Bakgrund

Syftet med föreningen är enligt stadgarna att "..verka för en vidgad och fördjupad kännedom om bygden, dess natur, kulturminnen och samtida problem samt att främja såväl hembygdskänslan som den samfällda trevnaden bland områdets innebyggare". Vidare skall föreningen "..vidsynt söka samverka med övriga inom området verksamma krafter med kulturellt gagnande syften."

I pastoratet ingår socknarna Veckholm, Torsvi och Kungs Husby som tillsammans utgör den södra delen av Trögden, en historisk benämning av den sydöstra delen av Enköpings kommun. Alla socknarna har kustlinje mot Mälaren, som ju var den viktigaste transportleden i äldre tider.

Karta över Trögden med föreningens tre socknar i sydöstra delen mot Norra Björkfjärden

Som framgår av kartan så utgör socknarna tillsammans den sydöstra delen av Enköpings kommun. Den halvö som ligger mellan Enköpings stad, Svinnegarnsviken och Ekolsundsviken kallas Trögden och Veckholm, Kungs-Husby och Torsvi ligger i Södra Trögd tillsammans med Lillkyrka, Vallby och Boglösa. Våra tre socknar har traditionellt haft mycket gemensamt i såväl vardag som fest.

Föreningens verksamhet

Hembygdsföreningens huvudsakliga verksamhet idag är dels att vårda och hyra ut den gamla prästgården samt den tiondebod som föreningen äger samt att ordna olika aktiviteter under året som midsommarfirande, julmarknad, utflykter mm. Föreningen har också en manskör som sjunger till majbrasan och före jul. För flygtur över prästgården, se här

För att få reda på mer om föreningen, hur man bokar lokaler, blir medlem och läsa om årets aktiviteter mm - se menyn uppe till vänster.