Museet

Museet kommer under sommaren 2023 att vara öppet 2 juni– 27 augusti  kl. 12.00-16.00, följande dagar:

Juni månad:          Fredag, lördag och söndag.

Juli månad:           Fredag, lördag och söndag

Augusti månad:   Fredag, lördag och söndag.

Fri entré.

Hembygdsföreningens museum är inrymt i hembygdsgården, en fastighet som ägs av Vaxholms stad och disponeras av föreningen. Fastigheten ägdes av kamrer Fredrik George Blomberg som givit namnet åt Blombergska udden. Den 30 oktober 1880 donerades Blombergska udden med byggnader till Vaxholms Stad och kyrkan. Hembygdsgården förvaltas av Hembygdsföreningen sedan 1961. Här visas sommartid en utställning om strömmingsfisket samt hur en fiskarfamilj bodde under slutet av 1800-talet.

I anslutning till museet finns Hembygdsgårdens café (sommaröppet från maj till mitten av september) med hembakat bröd, våfflor, smörgåsar och lättare maträtter. Hembygdsgården kan hyras för fester övriga tider. Tala med vaktmästaren på Tel: 070 541 31 64 (telefonsvarare) där man meddelar namn och telefonnummer så kontaktas man av vaktmästaren. Klicka här för mer information om att hyra hembygdsgården.

Mer fakta kring själva fastigheten:

Fastigheten ägdes av kamrer Fredrik Georg Blomberg, född i Vaxholm 1805, blev änkling 1881 och saknade egna barn. Som tidigare sagts donerades fastigheten dels till kyrkan och dels till Vaxholms stad 1880. Det är bara de initierade i Vaxholm som kallar fastigheten för Blombergska udden, övriga säger Hembygdsgården. Hembygdsgården förvaltas av Hembygdsföreningen sedan 1961.

Fredrik Georg Blomberg

Fastigheten bestod från början av två hus. Kamrer F. G. Blomberg köpte husen av mästerlotsen Anders Sundström år 1871 (vaktmästarbostaden) resp. handlaren Teodor Möller (hembygdsgården) år 1872. I oktober 1871 flyttar F.G. Blombergs syster in i vaktmästarbostaden. Hon hade då blivit änka och blev kvar i bostaden fram till sin död i december 1884.

Längst ute på udden låg även ett stall och ladugård som tillhörde husen. Dessa båda rev Blomberg och byggde istället upp det som vi idag kallar sjöstugan och detta byggdes så småningom ihop med hembygdsgården.

Blomberg befann sig själv inne i Stockholm under vinterhalvåret. Han bodde och ägde huset i kvarteret Falken 6 o 7 intill korsningen Skeppargatan/Kaptensgatan.

År 1885 sålde han huset i Stockholm och flyttade i november ut för gott till Norrhamnen i Vaxholm.

Image Image

Dagens Nyheter tisdagen 15 februari 1887

Blombergs sista natt i Vaxholm kan beskrivas på följande sätt:

Begravningsakten genomfördes i Vaxholms kyrka onsdagen den 16 februari 1887 kl. 14:00 på eftermiddagen. Bisättningen skulle därefter ske på Norra begravningsplatsen i Stockholm där hans svägerska, hans hustru och hans syster var gravsatta. Men i februari månad 1887 gick bara eftermiddagsbåt från Vaxholm in till Stockholm på lördagar och söndagar. Då kistan inte fick stå kvar i kyrkan fick kamreren tillbringa kvällen och natten på glasverandan i dagens hembygdsgård. Det var många Vaxholmare som reagerade på detta, "- kamrern som donerade både till kyrkan och till staden".

Dagen därpå, torsdag morgon den 17 februari, bar man ned kistan till ångbåtsbryggan och ställde den på William Lindbergs fördäck. Kamrer Blomberg lämnade Vaxholm för sista gången, medföljande Waxholmsbolagets ångfartyg William Lindberg kl.07:30 med destination Stockholm. Kistan nedsattes i familjegraven på Norra kyrkogården fredagen den 18 februari 1887.

Dagens Nyheter i feb. månad 1887

Vaxholms Hembygdsförening