Bibblan Birk

Image

Bibblan Birk är centrum för kunskap, kultur och möten och olik alla andra bibliotek, då det finns mer än 700 års historia om Västerljung att läsa.

En samlingsplats för alla kunskapstörstande medborgare. Vi bjuder på lokal kunskap, användarfokus, kultur, tillgänglighet och engagemang.

Bibblan Birk drivs ideellt av Västerljungs hembygdsförening sedan 2005. Här finns såväl skönlitteratur som facklitteratur samt vår samling av Västerljungs- och Sörmlandslitteratur. Samlingen är en rik källa för den som vill lära sig mer om Västerljung och Sörmlands historia och nutid.

Torsdagar kl. 18.00 – 20.00

Du hittar Bibblan Birk på facebook Bibblan Birk

Bibliotekarie, Marie Louise Bergman
mobil: 076 - 789 92 10
e-post: [email protected]
Besöksadress: Hammarbyvägen 3, Västerljung

VÅRA TJÄNSTER

Wifi

Du kan nu använda trådlös internetuppkoppling på biblioteket. Ta med din egna dator! Du kommer åt nätverket under bibliotekets öppetid, torsdagar kl. 18.00 - 20.00. Du loggar in på nätverket med ett lösenord som du får av personalen.

Boktips

Böcker

Skönlitteratur
Facklitteratur
Västerljungslitteratur
Sörmlandslitteratur
Bibliotekskatalogen är inte tillgänglig digitalt.

Inköpsförslag
Vi tar gärna emot inköpsförslag från våra användare. Maila till [email protected]

Digitala biblioteket - Databaser

DiVA : Digitala vetenskapiglia arkivet
Avhandlingar, övriga forskningspublikationer och studentuppsatser från närmare ett 30-tal svenska universitet och högskolor. De flesta studentuppsatser, samt en betydande mängd forskningsinformationen , är i fulltext.

Libris
Libris är en nationell söktjänst med information om titlar på cirka 500 svenska bibliotek, däribland KB. Med hjälp av tjänsten kan du hitta det du söker på ett bibliotek nära dig. Här finns över sju miljoner objekt: böcker, tidskrifter, bilder, kartor, noter, e-böcker med mera. Libris innehåller även digitalt material som är fritt att ta del av hemifrån.

Litteraturbanken
På Litteraturbanken kan du söka bland hundratals kända svenska författare och svenska klassiska verk och ladda ned e-böcker gratis.

Svensk Historisk Bibliografi
Upptäck böcker, uppsatser och artiklar om svensk historia från 1771 till 2010.

Svenska dagstidningar
I tjänsten Svenska dagstidningar finns Aftonbladet, Dagens industri, Dagens nyheter, Expressen och Svenska dagbladet fullständigt digitaliserade. Dessutom finns ytterligare 900 tidningstitlar som i olika grad digitaliserats av KB. Totalt innebär det cirka 27 miljoner sidor. Tidningar som är äldre än 115 år är fria att ladda ned till din egen dator,

Västerljungs Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-07 17:05:02) Kontakta föreningen