Ahlstorp

Båtsmanstorpet Ahlstorp ligger inom Alby naturreservat och utmed Sörmlandsleden. Det är en trevlig rastplats. Du kommer till Ahlstorp antingen Via Alby friluftsgård ditt man kommer antingen med bil via Myggdalsvägen eller med buss 873. Från ändhållplatsen Nyfors går man tillbaka ett stycke och följer sedan den bilväg som går åt höger mot friluftsgården. Från Alby följer man den gång- och cykelväg som går mot Fårdala och centrum. Ta av den första vägen mot höger så ser du snart torpet.

Man kan också gå från Fårdala gård, men det finns ingen skylt som pekar på vägen till torpet. Till Fårdala gård kommer man med buss 875 till hpl Öringe. P-plats finns vid Fårdala ridskola. Följ gångvägen från P-platsens bortre del och gå förbi dammarna så hittar du Ahlstorp. Ser du vägvisningen längs Sörmlandsleden är du på rätt väg.

Torpet är från 1600-talet då båtsmansorganisationen bildades. Tyresös båtsmän tillhörde 1:a Södermanlands båtsmanskompani som omfattade 134 rotar.Torpet är byggt helt efter bestäm-melserna och här kunde det bo upp till 10 personer på en gång.

På 1700-talet hette båtsmannen Lind, men på 1800-talet hette han Ahl och torpet fick namnet Ahlstorp. Den siste båtsmannen som bodde på torpet hette August Lindquist-Ahl och tog avsked 1887. 1890 upphörde roten och Ahlstorp som båtsmanstorp.

Därefter var det bl.a. sommarbostad i flera år och förfallet blev mer och mer omfattande. 1980 fäste hembygdsföreningen kommunens uppmärksamhet på att åtgärder måste vidtagas för att rädda torpet. Efter ett omfattande restaureringsarbete fick hembygdsföreningen förtroendet att förvalta torpet.

Ahlstorp är troligen det enda båtsmanstorp i stockholmstrakten där miljön har bevarats och både stuga och uthus finns kvar.

Tyresö Hembygdsförening

Skapad av: (2012-06-12 09:51:44) Kontakta föreningen